#Obchvat Bratislavy: najdlhší tunel na Slovensku

Autor: Auxt Róbert | 13.10.2015 o 6:22 | (upravené 13.10.2015 o 22:27) Karma článku: 14,21 | Prečítané:  2898x

O problematike PPP a pripravovanom obchvate Bratislavy D4 a R7 sa popísalo pomerne veľa, ale až teraz začína byť zrejmé, že vláda sa pri výpočtoch poriadne, ale poriadne prepočítala.

Pred vyše 10 mesiacmi sme spolu s Radom Procházkom ako prví upozornili slovenskú verejnosť na absurdnú prdraženosť obchvatu D4 a R7. Cena za obchvat je odhadovaná na závratnú sumu 4,3 miliardy, ktorá bola stanovená na základe analýzy Ministerstva dopravy. Spoločne sme tvrdili, že len lacnejším financovaním za použitia EÚ fondov vo forme finančných nástrojov sa projekt PPP môže zlacniť o 240 mil. EUR, ale načo šetriť. Hlavne nech sa stavia. A čo najrýchlejšie. Vláda túto možnosť rýchlo prepašovala do svojho oficiálneho dokumentu, ale v realite sa ho nebude snažiť realizovať, keďže sponzori, investori a banky by prišli o svoje milióny. Ide o veľmi veľký a lukratívny business a tam ako vždy idú záujmy občanov bokom! 

Čo je ešte horšie je fakt, že vládna analýza očividne počítala s nerealistickými predpokladmi, ako je napríklad priemerná úroková sadzba na štátne dlhopisy vo výške 3,5% a výnosnosťou vlastných prostriedkov pre koncesionára vo výške 12%. Inak povedané, kto by si dnes nechcel vložiť peniaze s 12% úročením? Tento fakt je ešte absurdnejší v porovnaní s tým, za čo si dnes požičiava štát na úrovni zhruba 1% (v prípade 10-ročných dlhopisov).

Komplexná analýza, ktorú včera zverejnilo INEKO len potvrdzuje viaceré pochybenia a účelnú manipuláciu s dátami a predpokladmi v prospech predraženej verzie PPP. "Oficiálne prezentovanú hodnotu za peniaze preferovaného PPP projektu „vylepšili“ o vyše 800 miliónov eur." konštatuje INEKO. Aj toto Ministerstvo dopravy označí za zavádzanie, ako pred časom argumenty #Siete?

Samozrejme finálnu cenu za PPP určí až súťaž, ale už teraz je jasné, že cena za D4 a R7 musí byť radikálne nižšia, ako predpokladaných 4,3 mld. EUR a to asi najmenej o rovnú 1 mld. EUR (slovom tisíc miliónov eúr). K finálnej sume treba ešte prirátať výkup samotných pozemkov. Rezort pritom doteraz nezverejnil plán na výkup pozemkov a ich cenu za m2. Celkovo ide približne o dodatočných 250-300 miliónov eur z rozpočtu, čo je suma porovnateľná s cenou vládneho sociálneho balíčka, alebo jednej veľkej nemocnice. Veď u nás asi nikto nepraktizuje tzv. "insider trading" s pôdou pod strategickými investíciami. Jaguár je asi len malá výnimka, že?

Prečo ešte nikomu nenapadlo sumu za výkup pozemkov zarátať do nákladov koncesionárovi, čím by štát ušetril 250-300 mil. EUR, ktoré by mohol použiť na niečo iné? Asi by sa to nepáčilo investorom, veď občan zo svojich daní to s láskou zaplatí.

Je teda úplne na mieste žiadať nezávislý audit celého pripravovaného projektu a analýzu uskutočniteľnosti spoločne s európskymi a domácimi inštitúciami, akými sú napríklad Európska investičná banka, Európska komisia a Rada rozpočtovej zodpovednosti.

Obávam sa podobne ako kolegovia z INEKO, že Slovensku môžu vzniknúť finančné škody rádovo v stovkách miliónov eur, pokiaľ vláda neprehodnotí svoj postoj k pripravovanému 30-ročnému „tunelu“ vo forme PPP a:

(1) nevysúťaží celkovo radikálne nižšiu cenu rádovo o 1 mld. EUR (cez zníženie intervalu koncesie na 85-100 mil. ročne hlavne cez zredukovaní finančných nákladov 1,6 mld. napr. znížením úrokov z 4,9% na 2-3% a redukciou stavebných nákladov)  

(2) nevyužije EÚ fondy - úspora až do 240 mil. EUR

(3) neprenesie náklady spojené s výkupom pozemkov na budúceho koncesionára - úspora 250 až 300 mil. EUR zo štátneho rozpočtu

Pokiaľ cena nepôjde radikálne dole, tak pred pripravovaným obchvatom D4 a R7 by v budúcnosti mala stáť táto značka!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?