Slovensko.sk - hra za všetky peniaze

Autor: Auxt Róbert | 13.2.2016 o 18:01 | (upravené 14.2.2016 o 17:23) Karma článku: 11,02 | Prečítané:  34642x

Digitalizácia štátnej správy a jej symbol slovensko.sk sa dá ťažko k niečomu "funkčnému" vôbec prirovnať. Vynaložené prostriedky by úplne postačovali napríklad na vývoj 10 najnákladnejších hier na svete.

Je fascinujúce, kam zašiel za posledné roky pokrok vo výpočtových technológiách. V počítačových hrách sme si už zvykli na myšlienku, že je možné vytvoriť celé virtuálne svety - kontinenty plné interakcií, umelej inteligencie a fotorealistickej grafiky. Cena za vývoj týchto produktov už dávno prevyšuje aj nákladné filmy a zamestnáva celé armády programátorov, grafikov, hercov a beta-testerov. Preto mi v hlave vždy vŕtala myšlienka, že čo všetko by sa za 900 mil. EUR dalo v hernom svete nakódovať a koľko ľudí by sa pri tom mohlo zamestnať.

Porovnajme si teda cenu vývoja TOP 10 najnákladnejších hier + Witcher 3: 

Cena za Cena za "development costs" bez marketingu. USD/EUR za daný rok.

Áno namiesto smiešneho slovensko.sk (a celého OPISu) by si slovenská vláda vedela teoreticky nakódiť a zdevelopovať 10 najnákladneších hier, ktoré boli kedy vyprodukované a k tomu by sme ešte vedeli pribaliť hit, ako je poľský Witcher 3. Fascinujúce je, že by sme pravdepodobne zamestnali na pár rokov viac ako 8000 ľudí (pre porovnanie ESET zamestnáva na Slovensku okolo 1000 ľudí). Len také stručné porovnanie: 

Slovensko.sk symbolom pre OPIS

Prevažne nefunkčné webové projekty, ktoré spájajú nefunkčnú administratívu nefunkčným spôsobom. Iste niekto na týchto projektoch profitoval, ale slovenská verejnosť to rozhodne nebola. Niečo ako appka na mobil je sci-fi. Open data je v teoretickej rovine atď. Kontrola alebo koordinácia projektov je proste nula. Podstata je dobre na mieru ušité verejné obstarávanie a takmer istý víťaz danej zákazky. Inak povedané ide skôr o "GRAND THEFT", ako o implementáciu.

Komerčný projekt za tie isté peniaze?

Nuž... zväčša zmieňované hry pozostávajú z úžasnej grafiky. Na týchto grafikách pracovali stovky umelcov, designérov a grafikov. Sú tam dlhé hodiny ozvučených dialógov, animácií, detailných charakterizácií postáv. Hry vykazujú technické prielomy, či už vo veľkosti svetov a detailov ich vypracovaní (celé vesmíry), grafických technológiách, pokrokoch v umelej inteligencii atď.

Záverom

Dokopy produkcia všetkých 11 zmieňovaných hier stála toľko, ako Slovensko stála celá digitalizácia OPIS... až na to, že tieto hry si na seba poväčšine zarobili už počas prvých dní, keď boli v predaji a znamenali často technické a tvorivé revolúcie. Inak povedané ceny ako v Sillicon Valley a kvalita projektov ako na strednej škole a tie isté firmy, čo ich realizujú. Vláda ide ďalej a pripravuje ďalší balík digitalizácie za približne 300 mil. EUR, čo je cena za vývoj 3x GRAND THEFT AUTO V. Samozrejme, chýbajú relevantné štúdie alebo diskusia s odbornou verejnosťou. Zase ostávame asi len pri megalomanskom GRAND THEFTe za všetky peniaze.

P.S.

Hlavne nenechajme ľudí zo zahraničia voliť on-line, lebo je to cenovo neefektívne (a asi tušíte aj pre koho). 

Takže dokedy budeme tolerovať túto hru za naše peniaze?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?