Odrezaný východ – keď župa likviduje Hnileckú dolinu

Autor: Auxt Róbert | 10.12.2016 o 20:43 | (upravené 11.12.2016 o 19:30) Karma článku: 11,22 | Prečítané:  6810x

Hnileckú dolinu a časť Spiša čaká veľmi ťažká zima a ešte zložitejší nový rok. Veľa ľudí môže prísť o prácu a bezpečnosť na cestách, ale i jednoduché fungovanie celých dedín môže byť ohrozené.

Pred pár dňami Košický samosprávny kraj (KSK) prostredníctvom médií informoval o urgentnej uzávierke mosta cez vodnú nádrž Ružín pri Košickej Belej. V termíne od 12.decembra 2016 sa most uzavrie pre všetku dopravu a dokonca aj pre chodcov na celý rok.

Ľudia čo pracujú, alebo študujú v Košiciach majú hlavu v smútku. Kompenzačné opatrenia chýbajú tak isto, ako kvalitné obchádzkové cesty, alebo vôbec snaho o riešenie situácie zo strany župy.

Navrhované obchádzky sú v priemere 80 km dlhé a oproti pôvodnej trase trvajú o približne hodinu aj viac dlhšie. Inak povedané do Košíc sa najskôr dostanete cez Prešov a to nespomínam dopravnú situáciu v samotnom Prešove.

Dopad týchto skutočností je pre obyvateľov Opátky, Margecian, Krompách, Gelnice, Prakoviec, ale aj Jakloviec či Veľkého Folkmaru takmer likvidačný.

Komplikácie sa týkajú najmä bežného pracovného dňa. Počnúc od ciest malých detí do škôlky cez dochádzanie do práce do Košíc až po podnikateľov v týchto lokalitách, pre ktorých je tak dlho trvajúca uzavierka doslova likvidačná.

Problémom nie je iba dĺžka obchádzky. Už teraz sú cesty pri Klenove, Sedliciach, či Žipove v zime takmer neprejazdné, nehovoriac, ak po nich začne jazdiť celá Hnilecká dolina.

Viacero ľudí už teraz priamo hovorí o tom, že sa im za prácou neoplatí dochádzať, alebo keď pracujú za nízku mzdu, tak ich príjem drasticky klesne po odpočítaní toho, čo ich budú stáť náklady na cestovné.

Prečo došlo k tak zásadnému rozhodnutiu takmer zo dňa na deň prakticky bez reálnych alternatív? O technickom stave mostu sa vedelo už dlhšie. Dôkazom toho je aj spomínaná dopravná značka zakazajúca prejazd vozidiel nad 12,5 tony osadená v lete tohto roku.

Na riešenie je už teraz neskoro

Riešenie prináša do určitej miery myšlienka pontonového mostu, alebo oceľovo priehradových mostov typu ŽM-16M (rozpetie 24m-105m), či ŽM-60 (rozpetie 24m - 96m). 

Ide o dočasnú konštrukciu, ktorú zvyčajne využíva armáda pri prekonávaní vodných prekážok najmä pri presune vojenskej techniky. Armáda SR a Technická obnova a ochrana železníc týmito riešeniami disponuje. 

V každom prípade by poškodeným dobre padlo, ak by sa Košický samosprávny kraj a vláda zamysleli nad formou kompenzácie, či už ide o riešenie spomenutým pontónovým mostom, postavením náhradnej "lesnej" obchádzkovej cesty pri Opátke, náhradným bývaním alebo príspevkami na cestovné.

Všetci hovoria o praktickej pomoci zaostalým regiónom, ale keď ľudia potrebujú naozaj pomôcť, tak reálna asistencia chýba.

Úprimne vyzvime všetkých kompetentných na reálnu pomoc!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku


Už ste čítali?